Jak malować proszkowo aluminium?
Malowanie proszkowe to niezwykle skuteczna metoda lakierowania, która pozwala szybko i dokładnie pokryć metalowe części jednolitą warstwą farby. Dokładnie przyleganie powłoki, małe ryzyko powstania niedokładności i wysoka odporność sprawia, że jest to metoda znacznie wydajniejsza od tradycyjnego malowania. Jednakże czy można zastosować tę metodę w przypadku aluminium? Czy aluminium można malować proszkowo?
Malowanie proszkowe aluminium
Chociaż lakierowanie aluminium kojarzy się z koniecznością stosowania specjalnych farb, które zapewnią odpowiednią przyczepność, w przypadku wykorzystania metody proszkowej procedura nie różni się od malowania części ze stali. Dzięki temu lakiernie proszkowe oferują swoim klientom nie tylko szeroki wybór barw, ale również dostęp do farb specjalnych, metalicznych lub naśladujących fakturę drewna bądź innych materiałów.
W jaki sposób przebiega lakierowanie proszkowe aluminium?
- Oczyszczenie elementu – usunięcie brudu, zacieków, poprzednich warstw lakieru, oleju lub innych zanieczyszczeń stanowi najważniejszy etap całego procesu. To od dokładności podczas tej fazy zależy, czy powłoka będzie mocno przylegała do części, gdyż nawet niewielkie zabrudzenia wpływają na zmniejszenie przyczepności lub niewłaściwe związanie farby. Brak starannego czyszczenia otwiera drogę do powstawania zacieków, szczelin lub pęknięć, pod którymi zacznie rozwijać się korozja.
- Maskowanie – jeżeli nie chcemy pomalować elementu w całości, trzeba upewnić się, że wybrane otwory lub płaszczyzny zostaną odpowiednio zabezpieczone. W przypadku malowania proszkowego trzeba wykorzystać specjalną taśmę poliestrową lub folię poliamidową, która zniesie temperaturę panującą wewnątrz pieca do wypalania. Podczas zabezpieczania otworów najlepiej sprawdzą się silikonowe zatyczki wielokrotnego użytku.
- Natrysk – malowanie proszkowe aluminium odbywa się w specjalnej komorze, która zapewnia optymalne warunki do pracy. Do rozprowadzania farby wykorzystywany jest pistolet oraz uchwyt, umożliwiający uziemienie malowanego detalu. Sama część znajduje się na specjalnym stojaku lub zostaje podwieszona, dla zachowania wygody podczas pracy. Dzięki uziemieniu rozpylone w powietrzu cząsteczki naładowanej elektrostatycznie farby ściśle przylegają do powierzchni elementu. Wykorzystanie oddziaływania elektromagnetycznego sprawia, że w przypadku większości części wystarczy jedna warstwa farby, aby uzyskać satysfakcjonujące rezultaty.
- Wypalanie – po zakończeniu natrysku część jest ostrożnie transportowana do pieca lakierniczego. Na tym etapie pracy trzeba szczególnie uważać, aby nie dotknąć niewypalonej powłoki, gdyż doprowadzi to do starcia lakieru i konieczności wprowadzenia poprawek lub rozpoczęcia całego procesu od nowa. Część zostaje umieszczona wewnątrz pieca, rozgrzanego do ponad 200° Celsjusza, co prowadzi do stopienia, a następnie utwardzenia farby.
- Studzenie – ostatni etap, zgodnie ze swoją nazwą, rozpoczyna się od wyjęcia elementu z pieca. Gdy temperatura części opadnie, można przystąpić do bezpiecznego usunięcia taśm maskujących oraz zatyczek.
Przeczytaj także: Malowanie proszkowe. Dlaczego tak skutecznie chroni przed korozją?